Jaki smar stosować do zacisków hamulcowych?

Jaki smar stosować do zacisków hamulcowych?

Jaki smar stosować do jarzma zacisku?

Jaki smar na prowadnice zacisku?

Jaki smar do tłoczków?

Jaki smar do cylinderków?

Nie tylko osoby zajmujące się mechaniką hobbystycznie ale także profesjonalni mechanicy bardzo często pytają mnie o poradę.

Nic dziwnego, jest taka ilość smarów na rynku, że można się zgubić. Bywa, że nawet mechanicy stosują niewłaściwe smary a także często okazuje się, że dużą winę za stosownie niewłaściwych smarów ponoszą przedstawiciele handlowi firm chemicznych, usiłujący wcisnąć swój towar mechanikowi, twierdząc, że jest do wszystkiego najlepszy. Czasami nawet karta charakterystyki produktu zawiera informacje, że smar nadaje się do hamulców tylko że brakuje informacji w jakie miejsce go stosować, lub smar jest rzeczywiście nieodpowiedni.

Postaram się pokrótce wyjaśnić te zagadnienie.

Rodzaje smarów „do hamulca” można z grubsza podzielić na trzy kategorie:

1: Smar ma kontakt z gumą w zacisku (najczęściej jest to EPDM):

  • nie powinien powodować twardnienia gumy
  • nie powinien rozpuszczać gumy (tworzywo pęcznieje, staje się „rzadkie”), powodują to min. produkty ropopochodne

2: Smar ma kontakt gumą i jednocześnie z płynem hamulcowym

  • nie powinien powodować twardnienia gumy
  • nie powinien rozpuszczać gumy (tworzywo pęcznieje, staje się „rzadkie”), powodują to produkty ropopochodne
  • powinien ułatwiać poślizg elementów na łączeniu tłoczek – uszczelka – nie może być tzw. smarem suchym
  • powinien być kompatybilny z płynami hamulcowymi każdego rodzaju (nie powinien zmienić swojego stanu skupienia podczas zmieszania z płynem hamulcowym, lub stracić swoich właściwości lub zmienić właściwości płynu hamulcowego)

3: Smar nie ma kontaktu z gumą i płynem hamulcowym:

  • nie powinien spływać z elementów na których go zastosowano
  • nie powinien zbierać brudu z otoczenia
  • powinien wypierać wilgoć aby dać długotrwałą ochronę także antykorozyjną
  • nie powinien tworzyć reakcji chemicznych i utleniania materiału na styku z nasmarowaną powierzchnią (np. smar miedziany w kontakcie z aluminium)
  • powinien być odporny na ścieranie i ułatwiać poślizg
  • powinien mieć podwyższoną odporność na temperaturę
  • powinien być odporny na ściskanie (np. przy zastosowaniu pod klockami hamulcowymi)

        I.            Na początek jakich smarów NIE STOSUJEMY przy hamulcach (zaczynając od najbardziej popularnych w zakładach mechaniki):

1.       Smar miedziany – nawet tych odpornych na wysokie temperatury a także tych ze wskazaniem „do stosowania w zaciskach hamulcowych”. Jest naprawdę dużo więcej tanich rozwiązań i nie trzeba stosować akurat tego rodzaju. Jak opisuje stosowanie smarów „miedzianych” jeden z największych producentów zacisków hamulcowych, czyli ATE „…Problem dotyczy powstającej korozji elektrochemicznej i środków ropopochodnych stosowanych tych smarach co doprowadza do nieprawidłowej pracy zacisku, cylinderka czy pompy hamulcowej…” LINK. 

2.       Smar biały (biały smar) – produkt ropopochodny (niszczy uszczelnienia), niska odporność temperaturowa, zbyt rzadki

3.       Wazeliny techniczne – produkt ropopochodny (niszczy uszczelnienia) , niska odporność temperaturowa, zbyt rzadki

4.       Smary serii ŁT (Towot) – produkt ropopochodny (niszczy uszczelnienia), zbyt rzadki, niska odporność temperaturowa, skleja brud, łatwo zmywalny

5.       Smar ceramiczny – mimo dużej wytrzymałości temperaturowej – produkt ropopochodny (niszczy uszczelnienia) – występują wersje tego smaru dedykowane do hamulców ale nie mogą mieć kontaktu z płynem hamulcowym i z uszczelnieniami

6.       Smar grafitowy  – mimo dużej wytrzymałości temperaturowej – produkt ropopochodny (niszczy uszczelnienia), smar tzw. suchy

7.       Smar litowy – mineralny, zbyt miękki, niska odporność temperaturowa

8.       Smar molibdenowy – produkt ropopochodny (niszczy uszczelnienia), niska odporność temperaturowa, zbyt miękki

     II.            Jakie smary stosujemy przy hamulcach ?

a)       Stosujemy smary na bazie olejów syntetycznych, silikonów

b)      Odporne na skrajne temperatury (-30/-50 stopni C  – powyżej 150-200 stopni C)

c)       Zachowujące swoje właściwości w kontakcie z płynem hamulcowym

d)      Nie powodujące zmian w strukturze gumy uszczelnień

e)      Nie twardniejące pod wpływem temperatury, nie wysuszające się

Także te smary możemy podzielić na różne rodzaje i mają one różne zastosowania:

1: Smar ma kontakt z gumą w zacisku (najczęściej jest to EPDM):

– Smar do niektórych rodzajów prowadnic zacisku

– Smar do prowadnic jarzma zacisku

– Smar do zewnętrznych części zacisku

2: Smar ma kontakt gumą i jednocześnie z płynem hamulcowym:

– Smar do wewnętrznych części zacisku

– Smar do odpowietrzników

3: Smar nie ma kontaktu z gumą i płynem hamulcowym:

– Smar stosowany pod prowadzenie w klockach hamulcowych

– Smar stosowany pod klocki hamulcowe

Jak widać nie ma jednego uniwersalnego smaru, który da się użyć wewnątrz zacisku czy jarzma, na zewnątrz i pod klocki.

W najbliższym czasie zrobię bardzo subiektywny test smarów dostępnych na rynku, który zamieszczę w kolejnym artykule. Pozdrawiam!

Scroll to Top