Jak często wymienia się płyn hamulcowy? Kiedy wymienić płyn hamulcowy?
Bardzo częste pytanie jakie zadają mi moi Klienci.
Postaram się odpowiedzieć tym razem bardzo krótko 🙂
Według wielu producentów systemów hamulcowych i chemii do tychże systemów, takich marek jak np. ATE, TRW, Bosch zaleca wymianę całego płynu hamulcowego nie rzadziej niż co dwa lata, czasem co trzy lata, ale tylko w przypadku niektórych płynów np. DOT 5.1.
Większość informacji serwisowych wszystkich producentów samochodów, zawartych choćby w krótkiej instrukcji serwisowej w książce pojazdu, mówi o wymianie płynu maksymalnie co dwa lata. Najnowsze auta pojawiające się na rynku będą już miały płyn hamulcowy nowszej generacji i tam zaleca się wymianę zgodnie z wymaganiami UE dotyczącymi ochrony środowiska, na podstawie której ten płyn powstał co trzy lata. Polacy są pod tym względem bardzo ekologiczni, nie potrzeba trudnej utylizacji odpadów zużytego płynu hamulcowego gdyż większość obywateli naszego wspaniałego kraju płynu nie wymienia nigdy 🙂
Pisząc wymianę mamy na myśli spuszczenie / odciągnięcie całego płynu hamulcowego a nie tak jak często słyszę „tyle ile udało się odciągnąć ze zbiorniczka wyrównawczego”.
Oczywiście jeżeli nasz płyn hamulcowy stracił swoje właściwości wymieniamy go dużo szybszej. Skąd mamy wiedzieć, że płyn wymaga wcześniejszej wymiany lub natychmiastowej?
Pierwszy objaw jest zauważalny natychmiast – zmiana koloru. Jeżeli płyn przybiera ciemny kolor oznacza to zazwyczaj, że stracił swoje właściwości a w układzie hamulcowym mamy już rdzę lub płyn został mocno przegrzany powyżej swoich górnych granic wytrzymałości. Sprawny płyn ma zazwyczaj kolor bardzo jasnego soku jabłkowego (DOT3 – choć jest też niebieski, DOT4), bursztynowy (DOT 5.1)
Drugi objaw zmierzymy tylko testerem punktu wrzenia płynu hamulcowego. Inne parametry będzie miał świeży płyn a inne już ten zawodniony (przypominam, że płyn hamulcowy jest higroskopijny – chłonie wilgoć z otoczenia i dzięki temu utrzymuje wysoki poziom sprawności uszczelek i podzespołów metalowych całego układu hamulcowego). Informacje o temperaturze wrzenia znajdziesz na każdym opakowaniu płynu hamulcowego.
Podsumowując:
Płyny DOT3 – wymiana raz w roku
Płyny DOT4 – wymiana co dwa lata lub najnowsze pojazdy co 3 lata
A jak częstą wymianę zalecają różni producenci? Sprawdźmy:
TRW
dla płynu DOT3 (samochody starsze, samochody pochodzenia USA, Azja) co roku dla płynu DOT4, DOT5.1 co dwa lata
ATE
dla płynu DOT3 (samochody starsze, samochody pochodzenia USA, Azja) co roku
dla płynu DOT4 co dwa lata
płyn DOT5.1 co trzy lata
Bosch
dla płynu DOT3 (samochody starsze, samochody pochodzenia USA, Azja) co roku
Pozdrawiam